Zomerblog ‘Werkgeluk’

Ik hoor mensen wel eens zeggen “ik wens je veel personeel…” Met andere woorden, je kunt er het liefst maar zo weinig mogelijk van hebben. Ik denk dan: “ga lekker naar de KvK en laat je inschrijven als zelfstandige”. Het is juist hoog tijd om het eigen personeel centraal te stellen en niet de aandeelhouders of  klanten. Waar eerder een medewerker blij werd van het traditionele huisje, boompje, beestje, ligt dat tegenwoordig wel iets genuanceerder.

Natuurlijk is het van belang dat er winst wordt gemaakt. Maar beleving van medewerkers is wellicht nog belangrijker. Beleving, plezier, emotie, geluk, verbonden voelen met het bedrijf, allemaal zaken die er voor zorgen dat de medewerkers met plezier naar het werk gaan. Daarbij speelt mee dat als men met plezier naar het werk gaat dit ook zijn weerslag heeft op het privé leven. Ook thuis zal men meer ontspannen en genieten. Hier wordt de accu weer maximaal opgeladen, zonder daarbij na te denken, om vervolgens weer maximaal te kunnen presteren. En voilà, de cirkel is rond!

Om medewerkers werkgeluk te laten ervaren en herkennen zal de werkgever deze momenten moeten inbouwen en aanbieden aan de medewerkers. In de huidige markt is het moeilijk aan goede mensen te komen. We willen graag gezien worden als een bedrijf waar men graag voor wil werken en wij willen onze medewerkers graag behouden. Als medewerkers of toekomstige medewerkers zo naar Albo kunnen kijken zijn wij er van overtuigd dat dit zijn vruchten zal gaan afwerpen.

Inmiddels zijn wij hier al volop mee bezig. Hoe geven wij onze medewerkers en hun achterban, zo veel als mogelijk, deze momenten. Momenten die een bijdrage leveren aan dit werkgeluk. Een groot scherm in de kantine waarop per medewerker staat hoe lang ze nog moeten werken tot hun pensioen zal hier niet aan bijdragen. Om ons heen zie en hoor je dat de jongere generatie heel anders denkt over hoe zij hun leven gaan inrichten dan dat wij als ouders dat hebben gedaan. Bezit is niet wat hen bezig houdt. Voor de jeugd lijkt maar 1 ding te tellen, verbonden zijn… WiFi.

Albo wil juist dat ALLE medewerkers zich verbonden voelen met het bedrijf, warme gevoelens hebben voor de organisatie en met plezier naar het werk gaan. Dit proberen wij te bereiken door het hogere doel van de organisatie kenbaar te maken. Wij willen DE deurenproducent zijn waar niemand omheen kan. Met onze kernwaarden: Vakkundig, Slim en Inspirerend hebben wij het fundament daarvoor gelegd.

Om dit hogere doel te bereiken is het noodzakelijk subdoelen te stellen. Als deze subdoelen worden gehaald is het van belang deze successen samen te vieren. Dit zijn de momenten waarop medewerkers werkgeluk ervaren. Het afgelopen jaar zijn er tal van momenten geweest binnen Albo;

  • De spectaculaire onthulling van onze nieuwe huisstijl in het theater van Almelo tijdens ons jaarlijks personeelsfeest
  • De introductie van onze nieuwe huisstijl met beschuit met muisjes, een gezamenlijke lunch en als afsluiting een borrels & bites
  • Het moment waarop de blauwdruk van onze organisatie, geschreven door medewerkers, is ondertekend
  • De halfjaarlijkse personeelsbijeenkomsten waarop het management het personeel informeert over de laatste stand van zaken en nieuwe ontwikkelingen
  • De zomerbarbecue en het kerstbuffet
  • Samen sporten tijdens toernooien

Eenvoudige zaken waaruit medewerkers werkgeluk halen en zich één voelen met hun collega’s en met de organisatie.

Voor ons van belang om er voor te zorgen dat het positieve gevoel blijft. Een welverdiende vakantie draagt hier zeker aan bij. Fijne vakantie voor jullie allemaal!

Jos van der Laan, directeur Albo Deuren

Albo Deuren BV